Inicialment el grup de Junts per l’Espluga de Francolí va sol·licitar que es convoqués un ple extraordinari i urgent per aprovar aquesta moció, activant un mecanisme extraordinari que forçava la celebració d’aquest ple.
L’Ajuntament de l’Espluga de Francolí va convocar un ple urgent i extraordinari a proposta del grup municipal de Junts per l’Espluga, aquest ple tenia un únic punt, el d’aprovar la moció presentada per aquest grup polític i titulada: “Moció de rebuig a la resolució de la Junta Electoral Central respecte el Molt Honorable President de la Generalitat Quim Torra i l’eurodiputat Oriol Junqueras”
Per aquest motiu es va convocar el ple per dilluns 13 de gener a les 20h i els regidors/es de Som Espluga, i també el regidor Francesc Sánchez de Nova Espluga (FIC), van votar en contra de la urgència d’aquest ple, i per tant, no es va poder sotmetre a votació la moció proposada per Junts per l’Espluga. Som Espluga va optar per aquesta decisió pels següents motius:
– Som Espluga es va estranyar de rebre per instància la sol·licitud d’un ple extraordinari i urgent per aprovar una moció de país, convocant de manera unilateral, sense tenir en compte la resta de grups municipals.
– En una de les juntes de portaveus, on hi ha representació de tots els grups polítics, es va acordar que les mocions de país les presentarien conjuntament els tres grups municipals, per donar rellevància a les propostes i per dotar de contingut la unitat, cosa que no ha succeït en aquest cas.
– L’Ajuntament de l’Espluga està en una situació complexa a nivell administratiu, i des de Som Espluga es creu que s’hauria de tenir en compte la situació a l’hora de forçar plens extraordinaris i urgents.
– Som Espluga no comparteix el caràcter urgent del ple, quan no hi ha constància que a altres ajuntaments de la comarca s’hagi presentat aquesta moció per aprovar-la de manera extraordinària i urgent. Ni tan sols al Consell Comarcal.
– Des de l’Equip de Govern, sempre que s’ha convocat un ple extraordinari i urgent s’ha fet o bé per necessitats administratives improrrogables o bé perquè s’acordava amb tots els grups municipals.
– Votar en contra de la urgència del ple també contribueix a explicar que per aprovar una moció que es pot aprovar per ple ordinari d’aquí a quinze dies no cal convocar un ple extraordinari i urgent pagant les assistències als regidors i regidores.
Aquests són els motius pels quals el grup municipal ha votat en contra de la urgència del ple i s’ha proposat que en el següent ple, que previsiblement serà el dijous 30 de gener, es presenti la mateixa moció en nom dels tres grups municipals de l’Ajuntament, ja que els efectes d’aprovar la moció seran els mateixos. La urgència de la convocatòria del ple extraordinari va ser rebutjada per 7 vots (Som Espluga i Nova Espluga) contra 3 (Junts per l’Espluga).
Des de som Espluga també es proposa recuperar l’esperit unitari de l’Associació Catalana de Municipis (ACM) i l’Associació de Municipis per la Independència (AMI), ja que originalment aquesta moció la va enviar l’ACM i l’AMI.